שימור לקוחות

במציאות התחרותית של היום חברות וארגונים משקיעים לא מעט משאבים בגיוס לקוחות חדשים ולעיתים שוכחים את הנכס היקר להם מכל – את הלקוחות הקיימים.

הם לוקחים אותם כמובן מאליו. זה לא סוד שמרבית הארגונים והחברות מצטיינים פחות בתחזוק ושימור הקשר עם הלקוחות הקיימים. בואו נודה, זה גם לא נמצא באג'נדה שלהם.

חייבים להתחיל להסתכל על הדברים בצורה אחרת. מחקרים מצביעים שעלות הכספית לגיוס לקוח חדש גבוה עד פי 7 מאשר העלות לשימור לקוח קיים. גם אם זה פי 2 זה יותר מדי. עוד נתון מעניין – הסבירות למכור ללקוח קיים היא פי 4 לעומת לקוח חדש.
בארגונים וחברות בהם הלקוחות הקיימים נמצאים בראש סדר העדיפות קל יותר לאנשי המכירות למכור ללקוחות חדשים. כך, איש המכירות יודע עוד לפני תחילת תהליך המכירה את הערכים המוספים שהלקוח הפוטנציאלי יקבל לאורך זמן.

זה לא סוד שאנשי מכירות וגם אלו שמנהלים את המכירה נוטים להקצות את מיטב זמנם למכירה חדשה, לגיוס לקוחות חדשים

זה טבעם של אנשי המכירות – למכור.
הדרישות והיעדים מכוונים לשם: למספר לקוחות חדשים, להיקף עסקאות. תיק לקוחות קיים נלקח כדבר כמובן מאליו, פחות מרגש את איש המכירות.

עצם העובדה שאיש המכירות מצליח לשמר לקוח לתקופה ארוכה יותר הוא עניין מרגש פחות מסגירת עסקה עם לקוח חדש. בפועל, התוצאה של 2 המקרים היא זהה אלא שהשימור הוא הרבה יותר קל, יעיל וזול.

במקרה שבו הצלחתם לשמר את הלקוח לדוגמא לתקופה של חצי שנה נוספת, מדובר במחזור מכירות של חצי שנה שהיה יקר וקשה מאוד להשיג מלקוח חדש.

כחלק מתהליך שימור הלקוח יש לקחת בחשבון:

כי מעת לעת ישנם גם לקוחות שלמרות הטיפול והקשר השוטף עדיין מעוניינים לעזוב. צריך לאתר אותם מבעוד מועד, להגדיר איתותי נטישה מוקדמים ולהתייחס אליהם בצורה שונה וגם לטפל בהם בדרך אחרת.

למנגנוני ותהליכי שימור לקוחות יש ערך כפול:

  • שמירה על הערך הקיים ומניעת נטישה של לקוחות
  • הפניית לקוחות חדשים באמצעות לקוחות מרוצים, השגרירים שלכם, שימליצו "מפה לאוזן".ערוץ שיווק לכל דבר רק ללא עלות

    ההתייחסות לשימור לקוחות בארגונים וחברות חייבת להיות כמטרה אסטרטגית ולתת לזה ביטוי ומקום.

    משמעות דבר – בנייה והתוויה של אסטרטגיה סדורה ארוכת טווח של שימור לקוחות, או במילים הרבה יותר פשוטות: מקום בתכנית העבודה השנתית של הארגון.
    במקביל, ארגונים אלו חייבים להתחיל לסגל ולהשריש את השפה ולשלוט במדדים הרלוונטיים כגון אחוז נטישת לקוחות  ומדד CLV  -מדד הערך הכללי של הלקוח לאורך כל "חיי הלקוח".

    ברעיון אסטרטגית שימור לקוחות אנו למעשה בונים מערכת יחסים עם הלקוח, מכירים אותו, קשובים וזמינים לו בכל עת.

אז איך עושים את זה אופרטיבית? הנה כמה טיפים…

  • שתפו את הלקוחות בכל מוצר/שירות חדש שיש לכם להציע ותנו להם קדימות ראשונית ובעלות מופחתת כלקוחות קיימים.
  • שתפו את הלקוחות בערכים מוספים הקשורים לעולם הרכישה שלהם – בעיקר ידע ותוכן, באופן קבוע
  • פתחו ערוצי תקשורת מרובים, יעילים וגמישים עם הלקוח – מתן אפשרות ללקוח לפנות באופן קבוע בכל עת ולקבל תשובה באמצעות : אתר הבית, צ'אט, מוקד שירות טלפוני, הודעת SMS, ווטסאפ, מייל, פייסבוק, מסנג'ר.
  • הגדירו SLA חזרה ללקוח בכל אחד מהערוצים הללו
  • הגדירו ובצעו מראש התקשרות יזומה והימנעו מלצפות לתלונות או ביקורות. בצעו סקרי שביעות רצון טלפונים ואינטרנטיים. למדו מה מפריע ומה חסר ללקוחות שלכם כל הזמן
  • הקימו מחלקת קשרי לקוחות /שימור לקוחות- בעיקר בחברות וארגונים מספיק גדולים, זה מתבקש.
  • תוודאו שמחלקת השירות שלכם נותנת מענה מהיר ואיכותי ביותר. זה חשוב מאוד!
  • מועדון לקוחות – התייחסו ללקוחות הקיימים כחלק ממועדון לקוחות בלתי רשמי או הקימו מועדון לקוחות. מטרות מועדון הלקוחות הן מעבר למתן הטבות. מועדון לקוחות מאפשר לאגור מידע ממוקד כגון  פרסומים על מבצעים, הנחות, מוצרים חדשים לשיווק, הפקות ועוד.
  • חווית לקוח – עם סיום הרכישה תייצרו מסע לקוח באמצעות אוטומציות מובנות
  • רתמו את אנשי ומנהלי המכירות- מקדו אותם ניהולית, שתפו אותם בתכניות העבודה ובשגרות העבודה השוטפים ובמקביל בקרו אותם, הגדירו להם יעדים כמותיים ואיכותיים ברמה שנתית ורבעונית, תגמלו אותם על אחוזי שימור גבוהים ונטישה נמוכים.

זקוקים לעזרה בשיפור הביצועים בארגונכם? השאירו פרטים או התקשר 09-8995650

מאמרים שיכולים לעניין אותך

צומחים מכשלונות

בעת שיפור ביצועים ישנו הצורך לבצע שינוים ושיפורים תהליכים פנים ארגונים. יכולת ההתמדה של ארגונים ובייחוד של מנהלים המובילים תהליכים פנים ארגונים בונים הנו חשוב

קרא עוד »

ניהול מקרב

כחלק משיפור ביצועים  בתחום המכירות, אנו מעודדים ארגונים וחברות לעשות את הדברים בצורה קצת אחרת, פחות שבלונים ומקובעים, ויותר יצירתיים. זה כמובן מצריך נכונות ושיתוף

קרא עוד »

שימור אנשי מכירות ושירות

כיצד נשמר את אנשי המכירות והשירות אחד האתגרים המרכזיים בחברות וארגונים הוא אחוז הנטישה הגבוה של אנשי מכירות ושירות. היכולת לשמר את אנשי המכירות והשירות

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן